MENI

Upala desni Podgorica

Primjetili ste krvarenje tokom pranja zuba? To može biti znak upale desni ili, stručno nazvano, gingivitisa. Ovo je prva faza parodontalne bolesti i jedina faza u kojoj se parodontopatija može izliječiti u potpunosti. Najvažnije je reagovati na vrijeme i započeti liječenje u najkraćem mogućem roku.

ilustracija upale desni (gingivitisa)

Šta je gingivits (upala desni)?

Gingivitis ili upala desni je najblaži oblik oboljenja desni. Iako je blag i ne može dovesti do gubitka kosti, ako se ne liječi, može da preraste u parodontitis i izazove mnogo ozbiljnije probleme. Gingivitis nije bezazlen, zato ne uzimajte simptome zdravo za gotovo, već započnite liječenje odmah.

Koji su simptomi upale desni?

Simptomi upale desni su blagi, ponekad čak i odsutni, pa često bolest prolazi nezapaženo. Ukoliko se pojave simptomi, to može biti:

• crvenilo i otok desni,
  • krvarenje prilikom pranja zuba,
  • gnoj izmedju zuba,
  • pulsiranje zuba,
  • loš zadah koji ne prolazi ni nakon pranja zuba,
  • promjena boje desni.

Koji su uzroci upale desni?

Nedovoljna briga o oralnom zdravlju dovodi do gingivitisa ili upale desni. Nekoliko ključnih uzroka ove bolesti su:

• Nedovoljna oralna higijena: Nepravilno čišćenje zuba i desni dovodi do formiranja plaka i razvoju bakterija.
  • Formiranje plaka: Konzumiranje šećera i skroba u hrani rezultira formiranjem plaka, koji zahtijeva redovno uklanjanje kako bi se spriječila upala.
  • Zubni kamenac: Ako plak ostane na zubima, može se stvrdnuti u zubni kamenac, koji privlači bakterije i iritira desni.

Kako se liječi gingivitis?

Liječenje gingivitisa zavisi od faze u kojoj se nalazi. U ranoj fazi bolesti radi se uklanjanje zubnog kamenca i plaka, a često se koriste antiseptični rastvori sa hlorheksidinom.

U slučaju ozbiljnijih upala radi se čišćenje parodontnih džepova, kako bi se očistila područja između zuba i desni. U nekim slučajevima, stomatolog može prepisati terapiju antibioticima i preporučiti posebne paste za zube ili dodatnu terapiju.

Koje su posledice upale desni?

Neliječena upala desni može imati ozbiljne posledice, jer prerasta u stanje poznato kao parodontitis. Ova ozbiljnija faza bolesti desni može dovesti do gubitka zuba. Prema nekim istraživanjima, bakterije koje su odgovorne za upalu desni, ako dospiju u krvotok putem desni, mogu potencijalno uticati na srce, pluća i druge dijelove tijela, mada je potrebno više studija za potvrdu ove veze.

Često postavljana pitanja

Faktori koji povećavaju rizik od razvoja gingivitisa su:

• loša oralna higijena,
  • pušenje,
  • starija životna dob,
  • suva usta,
  • neadekvatna ishrana,
  • loše zubne popravke,
  • krivi zubi teški za čišćenje,
  • oslabljen imunitet zbog bolesti ili terapije,
  • hormonske promjene u trudnoći.

Takođe, gingivitis može biti nasledan, a mogu ga izazvati i neke virusne ili gljivične infekcije.

Da bi se spriječila upala desni potrebna je redovna oralna higijena i posjete stomatologu. Vodite zdrav način života, uključujući pravilnu ishranu i kontrolu nivoa šećera u krvi, posebno ako imate dijabetes.

Ako primjetite bilo kakve znakove gingivitisa, potražite medicinsku pomoć u najkraćem mogućem roku. Što ranije se krene sa liječenjem, to su veće šanse da se zaustavi oštećenje od gingivitisa i da se izbjegne razvoj parodontitisa.

U mom pristupu liječenju gingivitisa, smatram da je prevencija ključna. Pacijenti bi trebali shvatiti da redovno održavanje oralne higijene, poput pravilnog četkanja i korišćenja zubnog konca, čini ogromnu razliku. Uz to, podstičem pacijente da redovno dolaze na kontrole kako bismo zajedno radili na očuvanju zdravlja desni.

dr stomatologije Sladjana Filimanovic